Als je erachter komt dat je zwanger bent, kan dat een enorme mix van emoties met zich meebrengen: vreugde, verrassing, paniek, angst, opluchting – de lijst gaat maar door, maar allemaal normaal. Als je eenmaal wat tijd hebt gehad om dit te verwerken, kan je het volgende doen om je zwangerschap zo goed mogelijk te laten beginnen.

 

1. NEEM ZO SNEL MOGELIJK CONTACT OP MET JE HUISARTS OF EEN VERLOSKUNDIGE

Dit eerste contact brengt je zwangerschap in het systeem en wordt tussen 8 en 12 weken opgevolgd door wat bekend staat als jouw “intakegesprek”. Als één van de volgende situaties op jou van toepassing is meld deze dan:

  • Je gebruikt medicijnen voor een aandoening of chronische ziekte, zoals epilepsie, bipolaire stoornis, hoge bloeddruk of hartaandoeningen.
  • Je hebt complicaties gehad bij een eerdere zwangerschap of bevalling, zoals pre-eclampsie of een te vroeg geboren baby.
  • Jij of een familielid heeft een baby gehad met een afwijking, zoals spina bifida.
  • Je hebt een familiegeschiedenis van een erfelijke aandoening, zoals sikkelcelanemie of cystische fibrose.
  • Jij of de biologische vader van uw baby draagt ​​het gen voor een erfelijke aandoening, zoals sikkelcelziekte of thalassemie.
  • Je een vruchtbaarheidsbehandeling hebt ondergaan (donoreicel of sperma).

Je prenatale afspraken controleren of jij en je baby in goede gezondheid verkeren en of jouw zwangerschap goed verloopt, dus het is van vitaal belang om naar je afspraken te gaan. Screeningtests, echografieën en controles van jouw bloeddruk en urine helpen bij het identificeren van mogelijke problemen, zodat je zo snel mogelijk de juiste zorg krijgt.

2. NEEM ELKE DAG EEN FOLIUMZUURSUPPLEMENT

Als je nog geen foliumzuursupplement gebruikt , begin er dan meteen mee. Dit ene simpele ding kan jouw baby helpen beschermen tegen het ontwikkelen van hersen- en ruggenmergproblemen (spina bifida).

Je moet elke dag een tablet van 400 microgram innemen. Deze zijn verkrijgbaar bij drogisterijen en supermarkten, je huisarts kan ze je voorschrijven, maar je kan deze ook via Handle with Care Geboortezorg bestellen.

Sommige vrouwen hebben een hogere dosis foliumzuur nodig (5 milligram per dag). Dit wordt voorgeschreven door je huisarts of verloskundige als je last hebt van een van de hierboven genoemde aandoeningen.

Het wordt ook aanbevolen om elke dag een supplement van 10 microgram vitamine D in te nemen om de groei van je baby te bevorderen.

Multivitaminetabletten die specifiek zijn voor zwangerschap, kunnen veilig worden ingenomen, maar hoge doses vitamine A moeten worden vermeden.

3. VERANDER LEVENSSTIJLGEWOONTEN DIE SCHADELIJK KUNNEN ZIJN VOOR JOUW BABY

Roken: Als je rookt, is het tijd om te stoppen. Dit is een van de beste dingen die je kunt doen om jouw baby te beschermen. Roken tijdens de zwangerschap verhoogt het risico op zwangerschaps- en bevallingscomplicaties, doodgeboorte, vroeggeboorte, laag geboortegewicht en wiegendood.

Alcohol: het is het beste om helemaal geen alcohol te drinken als je zwanger bent en als je borstvoeding geeft. Deskundigen weten niet of er een ‘veilig’ alcoholgehalte is om te drinken tijdens de zwangerschap, daarom is het advies om de veiligste aanpak te volgen en het drinken ervan te vermijden.

Het drinken van alcohol tijdens de zwangerschap kan de groei en ontwikkeling van je ongeboren baby beïnvloeden en het risico op een miskraam, vroegtijdige bevalling en een laag geboortegewicht vergroten.

Zwaar drinken kan een aandoening veroorzaken die foetaal alcoholsyndroom wordt genoemd en die gepaard gaat met ernstige mentale en fysieke problemen.

Cafeïne: Verminder de hoeveelheid cafeïne die je elke dag drinkt tot 200 milligram, dat is ongeveer twee mokken oploskoffie. Een hoog cafeïnegehalte kan een laag geboortegewicht en een miskraam veroorzaken.

Houd er ook rekening mee dat cafeïne ook in thee, groene thee, chocolade, energiedrankjes en koolzuurhoudende dranken zoals cola zit en binnen de dagelijkse limiet moet worden geteld.

Stress: Teveel stress kan risico’s op psychische problemen en diverse ziekten veroorzaken bij on-en pasgeboren baby’s of later in hun leven.

4. EET GEZOND EN VERMIJD BEPAALDE VOEDINGSMIDDELEN

Door gezond en uitgebalanceerd te eten, krijgen jij en je baby tijdens de zwangerschap de juiste voedingsstoffen. Eet een evenwicht van fruit en groenten, koolhydraten, proteïne en zuivelproducten, en minder voedsel met veel vet en suiker. Vraag bij Handle With Care Geboortezorg een lijst met gezonde voedingsmiddelen aan, dit helpt je om makkelijker te kunnen kiezen wat je eet.

Je hoeft niet  “voor twee te eten” – eet verstandig als je meer honger hebt dan normaal en eet bijvoorbeeld elke dag een gezond ontbijt om het grijpen naar de koektrommel om 10.00 uur tegen te gaan.

Er zijn bepaalde soorten voedsel die je beter niet kan eten als je zwanger bent . Deze vormen een risico op voedselvergiftiging of infecties die schadelijk kunnen zijn voor je baby, of ze kunnen stoffen bevatten die schadelijk zijn voor de groei en ontwikkeling van je baby. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rauw vlees en schimmelkaas. Vraag de lijst met gezonde voedingstips bij ons op, hier staat precies in wat wel en niet goed voor je is.

5. BLIJF FIT DOOR TE BEWEGEN 

Het is goed om tijdens de zwangerschap te bewegen, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet. Als je al geregeld sport, ga dan door met je normale oefeningen en lessen, zo lang als jij  je hier comfortabel mee voelt. Meld wel altijd bij je instructeur dat je zwanger bent.

Als je wilt beginnen met bewegen omdat je zwanger bent, begin dan voorzichtig en bouw op. Sporten met een lage impact zijn goed om mee te beginnen, zoals zwemmen, wandelen en yoga, vooral zwangerschapsyoga .

6. LET OP WELKE MEDICIJNEN JE NEEMT

Nu je zwanger bent, is het belangrijk om te onthouden dat medicijnen die je gewoonlijk gebruikt, schadelijk kunnen zijn voor je baby. Praat met je huisarts of verloskundige over eventuele bestaande medicatie die je gebruikt, zodat zij deze kunnen beoordelen – stop niet gewoon met het innemen, maar controleer het eerst.

Vraag je huisarts, verloskundige of apotheker om advies voordat je vrij verkrijgbare geneesmiddelen koopt. Hoewel paracetamol veilig is om tijdens de zwangerschap in te nemen (laagste dosis voor de kortste tijd), worden aspirine en ibuprofen niet aanbevolen.

7. RUST EN ONTSPAN WANNEER JE KUNT

Het eerste trimester kan bijzonder vermoeiend aanvoelen dankzij alle hormonale veranderingen. Zorg ervoor dat je elke week wat langere nachten hebt en neem de tijd om uit te rusten en je hoofd leeg te maken gedurende de dag als je kunt. Door rust en ontspanning aan te brengen, verbeter je jouw fysieke en mentale welzijn en kun je veelvoorkomende problemen, zoals spanningshoofdpijn, voorkomen.

8. MENSEN VERTELLEN DAT JE ZWANGER BENT

Wie je het vertelt en wanneer is een persoonlijke beslissing. Behalve directe familie en goede vrienden, wachten veel vrouwen tot na de eerste echo om aan andere te vertellen dat ze zwanger zijn.

Vertel je werkgever vroegtijdig dat je zwanger bent als je baan inspannend of gevaarlijk is.

Liefs Diana

Contact: dekoning@hwcgeboortezorg.nl
Diana Bakker- de Koning
Auteur van ‘Baby’s onder Stress’

Ik zoek altijd graag het contact, zodat we voor jou al het mogelijke kunnen proberen om je zo goed mogelijk te leren om te gaan met vragen, onzekerheden of stress, en je bij te staan tijdens je zwangerschap, kraamweek of andere momenten in je leven.