De meeste kwaaltjes tijdens de zwangerschap zijn meestal tijdelijk en worden veroorzaakt door hormonale veranderingen en de extra belasting van jouw lichaam. 

  1. Rugpijn 
    Zwangerschap belast je rug en houding. Vermijd zwaar tillen , het dragen van schoenen met hoge hakken of te lang staan ​​om rugpijn te voorkomen of te verminderen. Hier volgen enkele tips die kunnen helpen bij het verlichten van rugpijn:
    • Ondersteun je rug met een kussen, als je in een stoel of op de bank zit.
    •  Knielen op handen en voeten en heen en weer wiegen(kwispelen) ontspant de rug.
    • Slaap op je zij met een kussen tussen je benen.
    • Zit met een rechte rug en goed ondersteund.
    • Leg eens warme of koude pakking op het gevoelige deel van je rug.
    • Laat iemand je rug masseren. Als je een professionele massagetherapeut inschakelt, vertel hem / haar dan dat u zwanger bent.
  1. Opgeblazen gevoel
    Dit komt doordat je vocht vasthoudt, wat een veel voorkomende klacht is die wordt verergerd door langdurig staan. Drink dagelijks 2 liter vloeistof  en beperk het drinken van thee, koffie en cola , aangezien het cafeïnegehalte van deze dranken de vitamines in je voedsel beïnvloedt, met name vitamine C. Sommige vrouwen voelen zich ook beter als ze minder zout eten. Ook mononatriumglutamaat (E621) verwerkt in voedingsmiddelen kan last geven.

 

  1. Constipatie 
    Constipatie is normaal tijdens de zwangerschap. De consumptie van ijzerhoudende prenatale vitamines, hormonale veranderingen en de druk van de baarmoeder op het rectum kunnen constipatie verergeren. Zorg ervoor dat je voldoende vezels in je voeding hebt en veel water drinkt. 

 

  1. Flauwvallen
    Dit komt voort uit een lage bloeddruk. Vermijd langdurig staan, te snel opstaan ​​en oververhitting, vooral in bad.

 

  1. Maagzuur / indigestie 
    Dit is een pijnlijk, branderig gevoel in de borst dat wordt veroorzaakt door het terugvloeien van maagzuur in de keel. De symptomen van indigestie, waaronder brandend maagzuur, komen vaak voor tijdens de zwangerschap en worden veroorzaakt door hormonale veranderingen en de groeiende baarmoeder die op de maag drukt. Om indigestie en brandend maagzuur te verminderen, kan je regelmatig kleine maaltijden eten, pittig en vettig voedsel vermijden en geen grote hoeveelheden vloeistof drinken voor het slapengaan. Alcohol, koffie en chocolade kunnen het probleem verergeren. Probeer zo rechtop mogelijk te zitten en niet plat liggen na een maaltijd. Door jezelf ’s nachts te voorzien van kussens, kunnen de symptomen worden verlicht. Als de symptomen niet worden verlicht door veranderingen in het dieet en de levensstijl, kan de arts medicijnen voorschrijven om de symptomen te verlichten. 

 

  1. Incontinentie
    Dit kan te wijten zijn aan het extra gewicht en de druk van je baby die op je blaas en bekkenbodem drukt, vooral als je lacht, niest of rent. Regelmatige bekkenbodemoefeningen tijdens en na de zwangerschap zullen helpen.

 

  1. Beenpijn en krampen
    Door het extra gewicht dat je tijdens de zwangerschap draagt, kunnen jouw benen pijn doen. Krampen in de benen komen ook vaak voor tijdens de laatste maanden van de zwangerschap. Eenvoudige rekoefeningen en oefeningen kunnen helpen bij het verlichten van deze pijn en krampen. 

 

  1. Ochtendmisselijkheid
    Dit komt vooral veel voor in de eerste maanden van de zwangerschap en kan op elk moment van de dag voorkomen. Het verdwijnt meestal na 14 weken.

Verschillende ziekenhuizen bieden deze suggesties om ochtendmisselijkheid te helpen verzachten:

  1. Zorg voor voldoende rust.
  2. Blijf uit de buurt van geuren die je maag van streek maken.
  3. In plaats van elke dag drie grote maaltijden te eten, eet je de hele dag door vijf tot zes kleinere maaltijden.
  4. Eet voordat je uit bed komt een paar crackers om je maag te kalmeren.
  5. Eet eiwitrijk voedsel, zoals yoghurt.
  6. Sla voedsel over dat vettig of vetrijk is.

 

  1. Aambeien
    Dit zijn verwijde aderen in de anus en kunnen zeer pijnlijk, jeukend en ongemakkelijk zijn, meestal vanaf de derde maand. Aambeien kunnen een beetje bloeden en kunnen het naar het toilet gaan ongemakkelijk en pijnlijk maken. Obstipatie of vaak het toilet gaan kunnen de aandoening verergeren, dus probeer je ontlasting zacht en regelmatig te houden. Voeding met veel vezels, zoals volkorenbrood, fruit en groenten, en veel water drinken, zal constipatie helpen voorkomen; die op hun beurt dus ook kunnen helpen om aambeien te verminderen of te voorkomen.

 

  1. Slapeloosheid en vermoeidheid
    Het is normaal dat jij je tijdens jouw zwangerschap moe en uitgeput voelt. Dit kan te wijten zijn aan angst, brandend maagzuur en het drukken van de baby op je blaas of het aankomen van extra kilo’s, waardoor het moeilijk wordt om een ​​goede nachtrust te krijgen. Een warme melkachtige drank en een warme douche kunnen je helpen ontspannen en proberen zoveel mogelijk rust te krijgen. Vermijd cafeïne houdende dranken, want cafeïne kan het moeilijker maken om in slaap te vallen.

 

  1. Striae  Dit zijn verhoogde, rode lijnen op uw borsten, buik, dijen of billen en zijn meestal permanent. Striae treden op wanneer de huid wordt uitgerekt en treft tot ongeveer 80% van de zwangere vrouwen. De kans op het krijgen van striae neemt toe als je gewichtstoename tijdens je zwangerschap meer dan gemiddeld is. Bepaalde crèmes of cacaoboter kunnen dit helpen te verlichten. Na verloop van tijd zal de huid krimpen en zullen de striae vervagen tot witgekleurde littekens.

 

  1. Gezwollen enkels, voeten en vingers
    Tijdens de zwangerschap kun je last krijgen van zwelling van de enkels, voeten en vingers omdat je meer vocht vasthoudt dan normaal. Om gezwollen enkels te vermijden en te verlichten, kan  je beter niet langdurig staan, comfortabele schoenen dragen en je voeten zo ver mogelijk leggen. Zwelling van enkels en voeten treedt vaak op aan het einde van de dag, na een dag lopen en staan. Deze geleidelijke zwelling is niet schadelijk voor jou of je baby. Als je echter een plotselinge zwelling van het gezicht, de voeten en de vingers ervaart, neem dan onmiddellijk contact op met je verloskundige of huisartsarts.

 

  1. Candida
    Dit is een schimmelinfectie van de vagina en kan worden behandeld met een crème. Wat je zelf nog kan doen om Candida te voorkomen;
  •  Spoel bij het douchen de schaamstreek van buiten met lauwwarm water af. Dat is voldoende. Het is niet nodig om u vaker of beter te wassen. De binnenkant van de vagina reinigt zichzelf.
  • Gebruik geen vaginale spoelingen, -zeep, -deodorant of andere middelen zoals tea-tree oil. Deze middelen kunnen het slijmvlies van de vagina irriteren. Er is geen bewijs dat ze helpen.
  • Vrijen als de vagina nog droog is, kan het slijmvlies irriteren.

 

  1. Vaginale afscheidingen
    Vaginale afscheiding tijdens de zwangerschap is normaal. De afscheiding is meestal helder en wit en mag niet onaangenaam ruiken. Als de afscheiding gekleurd is of vreemd ruikt, of als je jeuk of pijnlijk voelt, moet je een arts raadplegen omdat je mogelijk een vaginale infectie hebt.

 

  1. Spataderen
    Spataderen zijn opgezwollen aderen rond je kuiten, rug, benen of dijen. De aderen in de benen worden het vaakst aangetast. Als je spataderen hebt,  voorkomen dan dat je langdurig blijft staan ​​en niet met gekruiste benen zit. Voorkom dat je te zwaar wordt, omdat dit de druk verhoogt. Ga ook regelmatig met je benen omhoog zitten, omdat dit het ongemak zal verminderen. Regelmatige oefeningen helpen de bloedsomloop te verbeteren en de symptomen te verlichten. 

 

Liefs Diana

Contact: dekoning@hwcgeboortezorg.nl
Diana Bakker- de Koning
Auteur van ‘Baby’s onder Stress’

Ik zoek altijd graag het contact, zodat we voor jou al het mogelijke kunnen proberen om je zo goed mogelijk te leren om te gaan met vragen, onzekerheden of stress, en je bij te staan tijdens je zwangerschap, kraamweek of andere momenten in je leven.