Dat veel stress niet goed voor ons is beginnen we langzaamaan met zijn allen te beseffen. Maar dat stress tijdens de zwangerschap, geboorte en het eerste jaar daarna de gezondheid van jouw kindje beïnvloedt hebben we meestal niet door.

Het is dus belangrijk om stress tijdens je zwangerschap zoveel mogelijk te beperken en ervoor te zorgen dat deze niet chronisch wordt. Met een pandemie die over de wereld raast is dit makkelijker gezegd dan gedaan.

De pandemie is voor ieder van ons al stressvol, maar voor zwangeren en kersverse moeders is dit nog erger. Naast de “normale” vragen rondom COVID-19 spelen er bij veel vrouwen ook andere vragen een rol, die veel stress kunnen veroorzaken. Zoals bijvoorbeeld:

  • Hoe bescherm ik mezelf en mijn (ongeboren) kindje tegen een infectie
  • Mag ik nog naar alle controles van de verloskundige en/of gynaecoloog en mag er dan iemand mee?
  • Gaan alle echo afspraken nog door?
  • Ben je als zwangere meer vatbaar voor COVID-19?
  • Wordt ik dan ernstig ziek en wat doet dat met mijn kindje?
  • Is de kans op een miskraam nu groter?
  • Wat als ik in thuisisolatie moet? Hoe gaat het dan met mijn controles en wat als ik dan moet gaan bevallen?
  • Hoe gaat mijn bevalling nu? Wie mag er aanwezig zijn, heeft iedereen zo’n maanmannetjes pak aan?
  • Hoe gaat mijn kraamtijd eruit zien en wie mag er op bezoek komen?
  • Wat als 1 van mijn andere kinderen of mijn man verkoudheidsklachten heeft/krijgt?
  • We gaan nu vaker samen thuiswerken, hoe ga ik dat allemaal organiseren met kinderen, huishouden enz?

Kortom veel vragen, veel onzekerheid en vooral veel angst hebben wij dit jaar in ons werk in de geboortezorg voorbij zien komen.

Er worden veel onderzoeken opgestart naar de mate en de gevolgen van stress tijdens deze pandemie. Hieruit komt dan ook naar voren dat de stresslevels bij zwangere en barende vrouwen erg hoog zijn. Naast dat veel vrouwen last hebben van bovengenoemde stressoren, ervaren ook veel vrouwen (en ook mannen) door alle maatregelen weinig sociale steun. Veel vrouwen snappen de maatregelen, maar missen het contact met andere (zwangere) vrouwen. Veel voelen zich soms erg eenzaam. Zwangerschapsyoga, zwangerschapsbijeenkomsten, samen babykleertjes shoppen, babyshowers enz. is voor veel vrouwen niet mogelijk (geweest). Waardoor zij zich dus eenzaam en geïsoleerd kunnen voelen.

pastedGraphic.png

Maak jij je ook zorgen?

Bespreek al je zorgen en vragen met je huisarts, verloskundige, gynaecoloog of kraamverzorgende. Zij kunnen je vragen beantwoorden en je eventueel doorsturen naar een gerichter iemand (zoals bijvoorbeeld een coach) als je veel last hebt van voortdurende stress gerelateerde klachten. Begin erover, ook als zij het niet zelf ter sprake brengen.

Ook kan je zelf zorgen voor meer ontspanning. Neem eens wat vaker tijd voor jezelf, ga lekker wandelen of fietsen in de natuur. Neem afstand van al het dagelijkse nieuws en cijfers omtrent COVID-19.

Aan familieleden, collega’s en vrienden van een zwangere of pas bevallen vrouw wil ik vragen oprecht eens te vragen hoe het met ze gaat. Biedt dat luisterend oor en kijk of je met een beetje hulp iets kan betekenen. Zoiets kleins als af en toe een boodschap doen of eens iets lekkers koken kan al zoveel verschil maken!

Ook jij als zwangere, of jullie als kersverse ouders moeten jullie niet beschroomd voelen om hulp te vragen. Je zult merken dat mensen het vaak graag voor je doen. Denk hierbij ook aan je andere kinderen; een dagje bij opa en oma of bij oom, tante of een vriend of vriendin vinden ze vaak heerlijk en geeft jullie de ruimte om even tijd voor jezelf en je (ongeboren) kindje te nemen in deze toch wel onzekere tijd.

Liefs Diana

Contact: dekoning@hwcgeboortezorg.nl
Diana Bakker- de Koning
Auteur van ‘Baby’s onder Stress’

Ik zoek altijd graag het contact, zodat we voor jou al het mogelijke kunnen proberen om je zo goed mogelijk te leren om te gaan met vragen, onzekerheden of stress, en je bij te staan tijdens je zwangerschap, kraamweek of andere momenten in je leven.